•Latihan
melakukan pergerakan dan melakonkan aksi ataupun melakukan pergerakan mengikut
rentak muzik bagi membantu murid-murid Pendidikan Khas mengekspresikan emosi
dan perasaan mereka
• Pergerakan kreatif ialah
intepretasi idea, perasaan serta tanggapan deria yang dilahirkan secara
simbolik melalui pergerakan.
- Unsur pergerakan iaitu tubuh badan, ruang, masa dan daya memudahkan individu berkomunikasi di samping meningkatkan potensi seperti ritma, kreativiti, kebebasan, dan pengucapan melalui pergerakan
Pengalaman pergerakan kreatif dapat
memperkembangkan kesedaran dan fahaman konsep-konsep pergerakan
Terapi
pergerakan kreatif memainkan peranan yang penting dalam membantu mengatasi
masalah murid pendidikan khas.
Aktiviti
terapi pergerakan kreatif ini banyak melibatkan pergerakan motor kasar,motor
halus dan aktiviti bersosialisasi.
Kebiasaannya,aktiviti
bagi terapi pergerakan kreatif ini dilakukan dengan adanya iringan muzik dan
nyanyian.
Kepentingan
•Aktiviti
terapi pergerakan kreatif membantu murid-murid mengetahui mengenai emosi yang
wujud dalam diri mereka seperti perasaan gembira,marah,keliru dan sedih serta
membolehkan kanak-kanak meluahkan emosi dan perasaan mereka sendiri.
•Dengan
melakukan aktiviti seperti berlari,melompat,berpusing dan sebagainya akan
meningkatkan lagi kemahiran murid menguasai kemahiran motor kasar bagi membantu
murid-murid mengatasi masalah yang dialaminya.
•Dapat
merangsang
murid
untuk bergerakbalas positif terhadap sesuatu tindak balas.
•Contohnya,guru
meminta murid untuk terbang seperti
burung,murid akan dapat bertindakbalas dengan cepat dan melakukan apa yang
diminta oleh guru itu.
No comments:
Post a Comment